Mandales i símbols adquirits
Hola a tothom! Buscant recursos o activitats artístiques per fer amb
infants des de casa vaig trobar alguns molts interessant, però un dels que més
m’agrada és pintar mandales online. He trobat aquesta pàgina web on hi ha moltíssimes plantilles per pintar
diferents mandales, a més té moltes tonalitats de tots els colors per poder
pintar.
Primer m'agradaria definir que és un mandala,
es tracta un dibuix generalment circular conformat per formes geomètriques
bàsiques com: triangles, quadrats, cercles i rectangles. La seva estructura,
les figures i la representació esquemàtica varien en cada cultura, configurant
la seva intenció espiritual.
Aquests mandales són una tècnica afectiva per
aprendre a concentrar-se, ajudant tant als infants com als adults al fet de
centrar la nostra atenció en una cosa concreta, calmant així la nostra ment. Un
estudi demostra que pintar mandales augmenta la creativitat, millora la
cal·ligrafia a l’hora d’escriure, fa que els infants gaudeixin pintant,
coneguin millor els color primaris, secundaris i terciari, i fins i tot, fa que
siguin més crítics amb les seves pròpies obres i que estiguin orgullosos
d’elles. És una activitat que reconforta molt veure quan ja s’ha acabat.
Entre els seus beneficis, també podem
destacar que és molt recomanable en persones que estan passant per un moment
d'excés de preocupació, tristesa i depressió, ja que dibuixar o acolorir
mandales ajuda a disminuir l'ansietat.
Penso que és un bon recurs per utilitzar a casa de manera online, però també, per aconseguir més beneficis, és molt
important treballar-ho a l'escola o a casa però pintant amb paper i colors.
Com a docents hem d'intentar no donar als infants dibuixos/signes
adquirits, sinó que hem de fer que ells dibuixin les coses com ells creguin que
són, segons la seva imaginació. Si sempre donem dibuixos adquirits per a què pintin o tenim la classe plena d'aquests
dibuixos universals, quan nosaltres diguem als nostres alumnes que dibuixin una
casa, tots la dibuixaran igual; una casa quadrada amb una teulada triangular,
dues finestres i una porta, quan en realitat segurament cap d'ells visquin en
una casa així. Si passa això, que tots dibuixin igual, tenim un problema com a
docents, alguna cosa estem fent malament, estem traient la imaginació i la
creativitat dels més petits i petites.
Per evitar que els nostres infants tinguin aquests símbols
adquirits, podem fer que pintin mandales, d'aquesta forma no els hi estem
donant cap model a seguir, i quan els hi demanem que dibuixin alguna cosa, no
tindran por a no fer-la igual que als seus companys, o com el dibuix que solen
pintar, faran cas a la seva imaginació. D'aquesta forma, potenciem la seva imaginació i tindrem dibuixos
únics i personals.
Míriam Lasheras Arce
No hay comentarios:
Publicar un comentario