Pintura amb infants
L'expressió plàstica és una de les
manifestacions més primerenques dels infants, es tracta d'un mitjà essencial de
comunicació amb l'entorn quan encara no són capaços d'expressar-se a través del
llenguatge verbal.
Des de l'escola bressol es treballa la
plàstica des d'un plantejament creatiu, en què l'infant pot experimentar
lliurement amb materials i tècniques molt diverses on expressa allò que sent.
Quan els infants aprenen a parlar molt aviat comencen anomenar i saber-se tots
els colors, però aquest no és l'objectiu de l'expressió plàstica, sinó que
descobreixin totes les possibilitats de joc que tenen i com es formen aquests
colors.
L'objectiu principal d'experimentar i
manipular pintura amb infants és descobrir i aprendre els colors i amb els
colors. Per pintar amb infants podem utilitzar diferents materials com
pigments, colorants o aliments.

Hem de procurar utilitzar diversos suports
com papers de diferents formes i gruixos, cartons, roba, fusta, pedres, envasos
de plàstic, altres elements...
Pel que fa a les eines podem utilitzar esponges, raspalls, canyetes, pinzells, pintes i elements quotidians (desodorants de bola, verdures, ampolles d'aigua, recipients foradats, cordills, boles, teixits, taps de suro...)
Pel que fa a les eines podem utilitzar esponges, raspalls, canyetes, pinzells, pintes i elements quotidians (desodorants de bola, verdures, ampolles d'aigua, recipients foradats, cordills, boles, teixits, taps de suro...)
Per edats primerenques, una eina
fonamental és el propi cos dels infants: mans, dits, peus... La
manipulació directa de la pintura amb el cos de l'infant és una experiència
fonamental que s'ha de potenciar i motivar. Però, en cap cas obligarem cap
infant a manipular directament les pintures, però buscarem la manera de
potenciar de mica en mica l'acostament.

En tercer lloc, parlaré
de la durada de l'activitat, ja que hem de procurar que sigui l'adequat. Un
excés de temps farà que els infants es cansin i s'avorreixin, cosa que farà que
no hi hagi ni atenció ni creativitat. I si deixem poc temps, els resultats es
presentaran inacabats i els infants es poden sentir frustrats. Les activitats
de dibuixar o donar color poden durar com a màxim trenta minuts. Però quan
portem a terme activitats pictòriques, de modelatge, collage...poden arribar a durar dues hores. En la planificació de la durada també hem
de tenir en compte el temps dedicat a la neteja i l'ordre del material plàstic.

A continuació us explicaré diverses propostes i recursos perquè els infants
experimentin i assimilin els colors fent diverses tècniques pictòriques. Primer
recordo que podem classificar en colors primaris (groc, blau,cian i magenta), colors secundaris; barreja dels colors primaris (groc +
cian = verd) i colors terciaris; barreja dels secundaris i els primaris (groc +
vermell = taronja).
Els educadors infantils
i mestres hauríem de conèixer diverses tècniques per treballar amb els infants
i oferir-los múltiples possibilitats d'expressar-se a través de la pintura. Les
diferents tècniques permeten explorar el món de la pintura i el color de manera
molt diversa. A continuació exposaré algunes tècniques que es poden portar a
terme:
1. PINTURA DE DITS: A partir d'un any. L'educador/a o mestre pinta un
dit o tota la mà de l'infant i ajudarà a estampar les seves empremtes. A partir
dels divuit mesos, es pot ajudar els infants a estampar altres parts del cos,
com ara el puny tancat, els peus, etc. Es poden començar a barrejar colors
senzills.
2. PINTURA AMB PINZELL: A partir dels tres anys. Primer hauríem
d'explicar com es fa servir un pinzell, com es neteja, on es desa, d'aquesta
forma treballarem els hàbits d'ordre i neteja. Podem fer servir Podem fer servir pinxells inventats, aprofitant elements naturals o quotidians com pintar amb fulles, plomes, pompons, agafats amb pinces de la roba, d'aquesta manera l'agafen com si fos un pinzell. Amb aquesta activitat l'infant
desenvolupen la coordinació oculomanual, exerciten habilitats motrius i
potencien la creativitat deixant que experimentin lliurement la barreja de
colors i la utilització de suports.
3. REGALIM: En afegir aigua a la pintura podem treballar el
regalim. Consisteix a posar a disposició dels infants un suport vertical però
lleugerament inclinat en la part inferior. Posem pintures de
diferents colors en pots i mostrem als infants com han de pressionar el pinzell per la que la
pintura regalimi pel suport. Podem utilitzar també xeringues com podem veure a la imatge. L'infant observarà si la gota cau si va més de
pressa o més a poc a poc sobre el paper, si es fan barreges, etc.
4. DEGOTEIG: Untarem el pinzell en la pintura i deixarem que llisqui fins a
topar amb el paper o suport escollit. Es pot observar que passa quan cau la
gota i s'estampa contra el paper, com canvia els colors si al damunt d'una gota
d'un color n'hi cau una altra d'un altre color... És recomanable que
l'educador posi un tros gran de paper a terra i l'infant assegut deixi anar les
gotes amb el pinzell.
El degoteig permet exercitar el control muscular fent petits moviments amb el canell perquè el pinzell degoti.
El degoteig permet exercitar el control muscular fent petits moviments amb el canell perquè el pinzell degoti.
5. ESQUITXAT: Consisteix a moure amb un cop de canell energètic un pinzell
untat en pintura sobre un suport. Els moviments que es fan poden ser més o
menys suaus i els resultats seran uns o altres.
Espero que us hagi semblat interessant aquesta entrada i podeu agafar alguna idea per fer amb els vostres infants!
WEBGRAFIA
- Luke. M (2014). Petits artistes: El raco del menut. Disponible a https://blocs.mesvilaweb.cat/MartaLuque/?p=263958
No hay comentarios:
Publicar un comentario