Alumnos de Educación Visual i Plástica

sábado, 4 de abril de 2020

El cervell en el palmell de la teva mà



Hola companys i companyes! 😊
Sé que són moltes les activitats i les propostes que podem realitzar amb infants sobre l'educació emocional, però jo, no sé vosaltres, quasi sempre he pensat que educar sobre les emocions a través de l'educació visual i plàstica, m'han resultat activitats molt repetitives o no aconsegueixen treballar exactament el que m'agradaria... Per aquest motiu, la cerca de propostes innovadores, atractives i exitoses em resulta una autèntica "cerca del tresor".

I aquesta vegada, vull compartir-vos un petit tresor. Es tracta del llibre "El cerebro del niño. 12 estrategias revolucionarias para cultivar la mente en desarrollo de tu hijo" de Daniel J. Siegel i Tina Payne Bryson en el que es parla de com funciona el cervell infantil, què significa i per què és important estar integrats, i com afrontar de la millor manera les diverses classes de crisi per les que pot passar qualsevol infant, entre altres, aquelles que coneixem com "rabietes".
Penso que és un molt bon moment per poder gaudir amb la seva lectura amb la qual podem aconseguir un bon aprenentatge per poder oferir aquell ensenyament de qualitat amb què tantes somiem! Ho podeu aconseguir en versió Kindle que ofereix Amazon per menys de 10 euros.

D'aquest llibre vull destacar l'explicació de com funciona el cervell, i ho faré com explica un dels autors del llibre Daniel J. Siegel, a través del palmell de la mà. Considero que aquest model és molt útil per conèixer com funciona el nostre cervell en diferents sentits d'una manera molt simplificada, però resulta interessant per poder entre el funcionament, i després poder explicar als infants.









El palmell de la mà representa el tronc de l’encèfal que és la que es coneix com “el cervell rèptil” i és la part del cervell que es va crear primer, tant físicament (quan érem embrions en l’úter matern), com filogenèticament (evolució). Aquesta part és la que ens proporciona la regulació del cos, tot allò que realitzem automàticament (respiració, batec del cor…) però també les respostes automàtiques que ens revolucionen o que ens relaxen.  








El sistema límbic es representa amb el moviment del dit polze cap al palmell de la mà (el tronc de l’encèfal), aquests dos, el sistema límbic i el tronc de l’encèfal estan molt units, ja que treballen junts en la tasca fonamental per les nostres vides, per regular les emocions.









Finalment, hem de doblegar la resta de dits cap a baix, i crearem una altra part del cervell (l'escorça cerebral) que és la que cobreix físicament el sistema límbic i una part del tronc de l'encèfal. És la part més desenvolupada pels humans i l'encarregada de processar el món exterior i a on impacten les experiències, ens permet pensar, raonar i reflexionar.
D'aquesta part de l'escorça ens centrarem només en l'escorça prefrontal que representen amb les últimes falanges dels dits anul·lar i cor.


Aquesta petita part del nostre cervell està connectada directament amb l'àrea límbica i el tronc de l'encèfal, i per tant, és l'encarregada de regular, ajudar a gestionar, a fer conscient i, per tant, a poder expressar les nostres emocions, és a dir, fa que pensem abans d'actuar.
Per tant, aquesta regulació de les parts més animals del nostre cervell per part de la més humana és molt important. Quan s'arriba a certes situacions d'estrès el cervell inferior pot "disparar-se" i l'escorça prefrontal perd la seva capacitat de regular-ho tot, i deixa de fer aquell balanç emocional i deixem d'estar en equilibri i perdem la flexibilitat, la capacitat de raonar, allò que coneixem com "perdre els papers" (és natural i ens ha passat a tots i totes, veritat?)

Però, és interessant saber que podem retornar al nostre cervell aquell estat "doblegat", només hem de ser conscients del nostre estat i el perquè hem arribat a ell. Ho farem possible gràcies a expressar i nomenar les nostres emocions, sent conscient del que el nostre cervell necessita a cada moment (necessito una abraçada, vull reconeixement, etc.) i aconseguir-ho abans "d'explotar".

Vull destacar la gran necessitat, que tenim els educadors i les educadores en el món dels infants, de saber gestionar les nostres pròpies emocions, ja que el Dr. Siegel fa referència a com influeix tot això amb els nens i nenes. Ell fa esment a les "neurones mirall" que són aquelles amb la capacitat de reconèixer l'estat emocional d'una altra persona, i tendeix a copiar-les i repetir-les.

Per aquest motiu, davant d'una situació de crisi de qualsevol infant, pot que ens resulti difícil mantenir la calma, perquè les nostres neurones mirall tendiran a copiar, però un dels autors del llibre ens suggereix que si som capaç d'aconseguir-ho, ajudarem a l'infant a què aconsegueixi tornar a baixar la "tapa" del cervell i deixar que l'escorça torni a tenir el control.


He volgut compartir-ho amb vosaltres, ja que crec que pot resultar molt útil que, a través de la mà, estiguem fent una cosa tan concreta d'una tan abstracte com és el cervell. Sí a mi m'ha costat entendre-ho, imagineu-vos els infants. Si a mi em costa gestionar les meves emocions en certes situacions, als infants els hi costa moltíssim més! Per aquesta raó, poder ajudar-los i explicar-los com funciona el seu cervell i que ho arribin a comprendre pot resultar molt beneficiós per a les seves properes situacions d'estrès i que pugui pensar i intentar "gestionar" expressant que sent, o que necessita, i sobretot, que sàpiga que no només li passa a ell o ella, sinó que és normal, ens pot passar a tothom.


Llibre versió Kindle -  El cerebro del niño. 12 estrategias revolucionarias para cultivar la mente en desarrollo de tu hijo” de Daniel J. Siegel i Tina Payne Bryson : https://www.amazon.es/cerebro-del-ni%C3%B1o-Fuera-colecci%C3%B3n-ebook/dp/B00841YEE0

Video explicatori del propi autor Dr Siegel: https://www.youtube.com/watch?v=Y9EA4jr1UJM


Video exemple de com explicar a un infant: https://www.youtube.com/watch?v=9r7w4r02mS4

Aquí podreu accedir al recurs visual, tot i que després de visualitzar-ho he comprovat que hi ha diferents versions i vídeos, així que només serà qüestió de gust i preferència.
Aquest material ofereix la possibilitat d’explicar als infants com funciona el seu cervell, cosa que a priori pot resultar un treball difícil, però que gràcies aquest mètode serà molt senzill.

La nostra missió serà ajudar-los a ser conscients dels seus sentiments, parlar molt sovint i tractar de buscar solucions, que a poc a poc aniran interioritzant fins que, finalment, aconsegueixin la seva autogestió.
Volem ensenyar als nostres alumnes com poden gestionar les emocions? Aquí tenim les eines necessàries! Només necessitarem paciència, temps, i dedicació fins aconseguir la seva comprensió!


Anaís Almero del Río
Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica
Universitat de Barcelona

No hay comentarios:

Publicar un comentario