L’educació visual i plàstica adquireix un paper molt important pel que fa a
la valoració, expressió, creació i producció d’obres plàstiques a partir de l’estudi
d’imatges visuals i allò que els resulta quotidià. Alhora, ajuda als infants a
desenvolupar els sentits d’una manera més exhausta i adquirir una percepció més
completa dels objectes i fenòmens que ocorren al seu voltant.
La importància de les activitats plàstiques durant el període d’educació
infantil remet en què permet la expressió dels pensaments i emocions,
possibilitant el desenvolupament personal i emocional dels alumnes. A més,
potencien la creativitat i la imaginació, possibilitant l’adquisició de nocions
de temps i espai.
En aquest cas, us porto una activitat plàstica amb la qual es pretén que
els infants aprenguin diferents tècniques plàstiques alhora que estimulen la
psicomotricitat i la creativitat.
L’activitat té com a centre d’interès la tardor i es pot realitzar amb
infants a partir dels 3 anys. Consisteix en dues sessions i serà realitzada en
petits grups. L’element motivador de l’activitat serà una sortida per anar a
buscar fulles al pati.
Desenvolupament
de l’activitat
Durant la primera sessió, en parelles, anirem al pati a buscar fulles que
trobem pel terra dels arbres, que s’han caigut degut al canvi d’estació i les
ficarem a un cistell. Aquesta sortida motivarà als infants a realitzar l’activitat
amb més motivació i es mostraran receptius.
Un cop hem recollit les fulles necessàries, anirem a classe i els infants
aniran als seus llocs i la mestra repartirà les fulles. A continuació, la
mestra donarà una cartolina a cada grup i una capsa de ceres per taula. L’activitat
consistirà a posar la cartolina a sobre de la fulla i pintar-la per tal que es
quedi la fulla plasmada sobre la cartolina. També es pot realitzar amb paper
vegetal i després enganxar-lo sobre la cartolina amb celo.
A la segona sessió, introduirem l’activitat amb un conte relacionat amb la
tardor, per tal que els infants s’adonin que al cel hi ha moltes estrelles i a
la tardor també surten quan es fa de nit.
La mestra repartirà un tros de cartró a cada infant, a la qual hauran de
dibuixar una estrella i retallar-la. A cada punta de l’estrella li farem un
forat amb el llapis, utilitzant la tècnica de perforació. Un cop ja estiguin
totes les puntes foradades, els infants hauran de passar la llana per aquests,
fent la forma de l’estrella. Finalment, enganxarem amb celo l’estrella a la
cartolina de la tardor que havíem realitzat a la sessió anterior.
Així doncs, aquesta activitat ajuda als infants a descobrir l’entorn que
ens envolta i a realitzar noves obres plàstiques amb materials de la natura, treballant
la experimentació de manera que els resulti atractiu per tal de garantir un
aprenentatge significatiu. Per tant, l’educació visual i plàstica té un paper
molt important per al desenvolupament integral dels infants, ja que ajuda a
treballar totes les matèries de manera lúdica, deixant llibertat d’expressió i
moviment per tal que aprenguin al ritme individual de cada infant.
Sandra Garrido Cajal
Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica 6B
No hay comentarios:
Publicar un comentario