L’educació artística, segons el Decret 181/2008,
de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon
cicle d’educació infantil, està compresa dins de l’àrea de “Comunicació i
Llenguatges”, entenent-la com:
L’interès per compartir interpretacions,
sensacions i emocions provocades per les produccions artístiques: literàries,
musicals, teatrals, plàstiques i audiovisuals
L’expressió i comunicació de fets, sentiments i
emocions, vivències o fantasies a través del dibuix i de produccions
artístiques: musicals, plàstiques, escèniques i audiovisuals.
L’ús dels llenguatges verbal, musical, plàstic,
matemàtic, audiovisual i corporal com a objectes de diversió, de creació i
d’aprenentatge a través de jocs lingüístics i expressius. Apreciació de
l’estètica de les formes literàries -ritme i rima- i artístiques, i de les
sensacions i emocions que provoquen.
Malgrat que, en contraposició al propi decret, el
qual afirma que els continguts d’aquesta àrea, necessiten i complementen al
contingut de la resta d’àrees; considero que no es treballa, en un grau
igualitari, la formació artística comparant-la amb altres àmbits curriculars,
com ara: les llengües, matemàtiques i/o ciències.
Personalment, penso que aquí és on entra en joc el
paper dels i les mestres i dels centres escolars; sent els responsables de
atorgar el valor real a aquest camp d’ensenyament, com és el de les arts, per
tal de dotar als seus alumnes d’eines i recursos per aconseguir transmetre i
expressar el seu món interior.
Seguint en la mateixa línia, cal tenir en compte
com l’art esdevé una via d’expressió i interpretació del món interior dels
infants, és a dir, els nens i nenes representen el que viuen, senten i pensen a
través de les seves produccions artístiques. És per aquest mateix motiu, que,
com a professionals de l’educació, hem de promoure una formació artística
completa, globalitzada, transversal i integrada a la resta de camps d’estudi
dels més petits per tal que puguin ser capaços d’establir connexions i
estructurar el seu pensament, de manera funcional i significativa, a través de
la interrelació de continguts i coneixements previs de tots els camps de
coneixement que aprenguin durant tot el seu procés d’aprenentatge.
Per tal que això esdevingui possible, considero
que un molt bon recurs a tenir en compte és el de treballar la formació
artística dels més petits a través de fer-los conèixer diferents estils,
tècniques, produccions, diversitat d’autors… proposant les visites a museus
d’art.
La visita a museus amb infants esdevé una
oportunitat d’aprenentatge el qual va més enllà del context de l’aula, sent una
excel·lent proposta per abordar i treballar el plaer pel descobriment de
l’entorn i, per suposat, l’art.
Segons l'ICOM (2008), el Consell Internacional de
Museus, defineix la paraula “museu” com: una institució permanent sense ànim de
lucre al servei de la societat i del seu desenvolupament, oberta al públic, que
adquireix, conserva, investiga, comunica i exposa el patrimoni tangible i
intangible de la humanitat i el seu entorn amb els propòsits de l'educació,
estudi i diversió.
A partir de la definició de l’ICOM, podem
comprovar com els museus poden esdevenir recursos rics en l'àmbit de l’educació
a partir d’àmplies vessant, com ara:
- Cultivant la ment, en tant que l’infant surt de la seva rutina habitual, aprèn mentre gaudeix i descobreix artistes que formen part de la història del nostre patrimoni cultural.
- Adquireix valors de respecte i admiració per l’art i totes les seves formes.
- En un entorn especialment creat per l’aprenentatge, l’infant pot veure, mirar, observar, descobrir… l’entorn que l’envolta (en aquest cas, en relació amb les peces d’art).
- Enriqueix el seu vocabulari i llenguatge entorn a l’art. Reforçant així les seves habilitats comunicatives orals i, fins i tot, escrites.
Actualment, a tota Catalunya, existeix una àmplia
oferta de serveis educatius enfocats a infants de diversos nivells educatius,
tot i que, seguidament, adjunto un recull d’aquells museus que, concretament,
contemplen activitats i propostes en relació a l’etapa d’educació infantil:
- Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) - Visites comentades per a grups de les exposicions, fent una reserva prèvia al Servei Educatiu (seducatiu@cccb.org i/o trucant al: 933 064 135). [https://www.cccb.org/ca/visita/pag/visites-per-a-grups/231673]
- Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) - Oferta de visites guiades a grups, amb un mínim de 15 persones i fent la reserva del dia i l’hora amb una setmana d’antelació. [https://www.macba.cat/ca/exposicions-activitats/visites/visites-grup]. A més, ofereixen tot un seguit d’activitats educatives a les quals adherir-se, algunes en format taller.[https://www.macba.cat/ca/buscador/dirigido-a/educacion-160/tipo/actividad
- Fundació Vila Casas - Promouen diversitat de serveis educatius pels diferents nivells educatius (infantil i primària, ESO i Batxillerat). En el cas de infantil, al igual que primària, es realitzen visites taller → visita al museu a través d’una dinàmica de grup + pràctica a l’àrea-taller. [https://www.fundaciovilacasas.com/ca/servei-educatiu]
- Fundació Antoni Tàpies - Ofereix serveis en relació a l’educació, enfocats tant a docents, com a escoles i alumnat, de diferents nivell educatius. [https://fundaciotapies.org/educacio/]
- Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) - Proposa un gran ventall d’activitats, programes i recursos pels diferents nivells educatius. EducArt és el programa adreçat als centres educatius. [https://www.museunacional.cat/ca/professorat-i-estudiants]
- Fundació Joan Miró - Ofereix recursos i serveis destinats a tots els nivells educatius i, per suposat, entre ells, l’educació infantil (en format taller i visita). [https://www.fmirobcn.org/ca/activitats/centres-educatius/educacio-infantil/]
- Museu Picasso - Dins del seu servei educatiu, trobem activitats destinades a diversos nivells educatius, també a l’educació infantil. [http://www.bcn.cat/museupicasso/ca/educacio/programa-educatiu.html]
- Museu del Cinema - Ofereix un ampli programa d’activitats dirigides als escolars de totes les edats. [https://museudelcinema.girona.cat/cat/educacio.php]
- Museu d’Art Jaume Morera - Ofereixen tot un seguit d’activitats educatives al llarg de l’any. [http://mmorera.paeria.es/index.php?op=27&module=editor].
BIBLIOGRAFIA:
- Adeva Martínez, I. (2018). Los museos de Arte contemporáneo en la etapa de Educación Infantil. Recuperat el 16 de març de 2020, de: http://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/32305/TFG-G3103.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Generalitat de Catalunya. (2008). Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s'estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon cicle d’educació infantil. Barcelona: Departament d'Ensenyament. Recuperat el 16 de març de 2020, de: http://cido.diba.cat/legislacio/1090648/decret-1812008-de-9-de-setembre-pel-qual-sestableix-lordenacio-dels-ensenyaments-del-segon-cicle-de-leducacio-infantil
- International Council of Museums. (2008). ICOM - Definition of a Museum: Article 3; Definition of Terms. Recuperat el 16 de març de 2020, de: http://archives.icom.museum/definition.html
Eira de Maya Gragera.
Grau Mestre d'Educació Infantil.
Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica - 6B.
No hay comentarios:
Publicar un comentario