Bon dia!
Us vull presentar un recurs per treballar la creativitat i la manipulació amb
els infants a través de la curiositat i l’encativament. Es tracta de l’arena cinètica
o hidròfoba. No sé si n’heu sentit parlar alguna vegada, jo la vaig descobrir
durant les meves pràctiques amb un grup de P-3 i em va cridar força l’atenció. La
mestra va preparar una safata gran amb una quantitat de sorra suficient per ocupar
el recipient i, alhora, va organitzar altres propostes per assegurar-se que els
nens i nenes del grup-classe quedaven distribuïts proporcionalment per l’aula.

Una manera, doncs, de proposar-ho
podria ser a través de la preparació de diferents racons a l’aula, entre els
quals s’inclogui aquest material. Els espais han d’estar organitzats perquè hi
puguin participar entre 4 i 5 alumnes.
Una altra opció pot ser formar diversos grups de nens i nenes (també d’entre
4 i 5 membres) distribuïts en taules i oferir una safata amb sorra cinètica per
cadascun d’ells.
Us adjunto un vídeo d'un exemple de proposta a l'aula:
Personalment, és un material
que m’agrada molt, ja que la seva manipulació no comporta brutícia i, per tant,
no requereix una preparació prèvia gaire elaborada, és a dir, que es pot fer
servir de manera espontània (sempre que estigui ben plantejat), perquè no
necessitem bates ni cap altre tipus de condicionament per evitar que els
infants i el mobiliari de l’aula es taquin. També, es pot recollir fàcilment i
ràpidament.
A més, penso que és un recurs
màgic i atractiu degut a la seva versatilitat: en pressionar-lo, aparenta una textura
compacta, que permet modelar-la segons l’antull de l’actor i, en conseqüència, ofereix
un ampli ventall de possibilitats. Es poden fer servir estris i motlles per
aconseguir la forma desitjada. Tanmateix, en manipular-la de nou, perd la seva
consistència i es desfà.
Així mateix, a moltes
persones el seu tacte els produeix una sensació agradable, ja que és fresca,
tova, suau i humida, però no és enganxosa ni greixosa.
Un altre avantatge d’aquest material és que, gràcies als seus components
químics, no s’asseca i, per consegüent, té una vida útil més llarga que altres
recursos.
En definitiva, crec que pot
resultar un joc molt divertit en què els nens i nenes poden posar en pràctica
la seva imaginació i plasmar tot el que vulguin, així com el desenvolupament d’habilitats
psicomotrius i de l’experimentació sensorial.
Com a futura mestra, considero que hem de proporcionar als/les nostres
alumnes diversitat de recursos que possibilitin potenciar al màxim el seu
creixement personal a través de l’exploració de l’entorn, d’un mateix i dels
altres.
Aquí us deixo dos enllaços que parlen sobre els beneficis que pot aportar
la sorra cinètica al desenvolupament dels infants i més informació:
Ana Hernández Morales
Didàctica de l'Educació Visual i Plàstica 6B
No hay comentarios:
Publicar un comentario