![]() |
https://www.eldefinido.cl/actualidad/mundo/7381/Los-infinitos-beneficios-del-arte-en-nuestro-cerebro-segun-la-ciencia/ |
L'art és entès com a qualsevol activitat o producte fet
amb una finalitat estètica i comunicativa, mitjançant la qual s'expressen idees,
emocions o una visió del món a través del llenguatge, la música, la dansa i la
puntura.
Durant els primers anys de vida els infants, de manera
natural, juguen, canten, ballen i dibuixen. Activitats que són imprescindibles
per desenvolupar el sistema sensorial, motor, cognitiu, emocional i en
definitiva, cerebral, el que els permet als nens a aprendre a aprendre.
La presència de l'art en l'educació, per mitjà de
l'educació artística contribueix al desenvolupament integral i ple dels nens i
nenes. Aquesta enriqueix i aporta molt a nivell cognitiu, contribuint al
desenvolupament de les habilitats i destreses dels estudiants, promovent la
diversitat cultural, la innovació, la creació i la curiositat. L'activitat
artística desperta el poder imaginatiu, i els ajuda a formar la seva
personalitat.
Segons David Rollano, en el llibre "Educación Plàstica y Artística en educación infantil. Desarrollo de la creatividad. Mètodos y estrategias", el dibuix,
la pintura, la dansa i el teatre, constitueixen un procés en què l'alumne
interpreta, reuneix i reforma els elements adquirits per la seva experiència, i
gràcies a això, podem conèixer el que els nens senten, pensen i veuen.
Segons un article d'"Auca Projectes Educatius",
alguns dels beneficis que aporta l'educació artística són:
- Reforç de la qualitat en l'aprenentatge
- Augment de l'entusiasme i l'interès dels alumnes
- Increment de la percepció de l'entorn i genera
flexibilitat de pensament
- Genera en els infants seguretat i autonomia
- Estimula les habilitats cognitives
- Permet als infants comunicar-se i expressar-se
- Ofereix l'oportunitat d'explorar la imaginació i la
capacitat de desenvolupar-se millor en àmbits socials.
- Al promoure el treball en equip, genera un millor ambient
escolar entre els mateixos alumnes i amb el professorat, generant un clima
d'empatia i tolerància.
- Ajuda a activar moltes parts del cervell
Tot i que l'educació artística comporta tantíssims
beneficis, sovint es considera una assignatura secundària, des del meu punt de
vista, és una llàstima, ja que com hem pogut veure és una activitat primordial
per al bon desenvolupament dels infants, en especial en les edats primerenques,
a més com hem observat, aporta nombrosos beneficis en el seu procés
d'aprenentatge, fins i tot, si s'ensenya l'art de la manera adequada, els
infants poden arribar a assolir importants nivells de desenvolupament en
l'àmbit personal, social i acadèmic.
L'educació artística permet als infants adquirir un
seguit de competències i rutines mentals que estan en harmonia amb la
naturalesa de l'ésser humà, i que són imprescindibles per a l'aprenentatge de
qualsevol assignatura escolar, per tant, podríem afirmar l'educació visual i
plàstica és una molt bona manera d'atendre la diversitat a l'aula.
Penso que l'absència d'art a les aules pot estar donada per
la falta de formació del professorat, la falta de cultura artística o els
prejudicis generalitzats que menyspreen la importància i els beneficis
d'aquesta. El cervell humà necessita l'art, per això, tots nosaltres com a futurs
mestres hauríem de conscienciar-nos i informar-nos bé sobre tots els beneficis
que aquest aporta, més enllà dels ja esmentats, doncs l'art, és el cor de tot
el sistema educatiu, permet als infants ser feliços i resoldre reptes.
Per això, quan parlem d'educació artística, de visual i
plàstica, no pensem en què són activitats de menor importància, ni que l'art
només inclou el dibuix, siguem originals, creatius i innovadors, de manera que
oferim recursos i estratègies que permetin que els nostres infants puguin
beneficiar-se de tot allò que poden adquirir a través de l'art en totes les
seves disciplines i formes.
Les arts ensenyen als nens que els problemes reals
acostumen a tenir més d'una solució possible, que és necessari analitzar les
tasques des de diferents perspectives, que la imaginació és una poderosa guia
en els processos de resolució o que no sempre existeixen regles establertes
quan s'han de prendre decisions (Eisner, 2004).
![]() |
https://www.itep.es/blog/educacion-infantil-2/tecnico-superior-educacion-infantil-2.htm |
Us deixo a continuació alguns enllaços dels articles
que he consultat i on podreu trobar més informació relacionada:
Paola Madurga
No hay comentarios:
Publicar un comentario