Alumnos de Educación Visual i Plástica

jueves, 13 de junio de 2019

Els grafitis i l'educació infantil


Sabíeu que la paraula grafiti prové de la paraula grega “graphein” que significa escriure?

Els primers grafitis van aparèixer a Nova York als anys seixanta del segle passat, i al començament només eren signatures als murs i parets de la ciutat. Però aviat els grafiters van acabar inundant per tot arreu amb les seves obres.

Els grafitis com a obres reivindicatives van ser molt importants al maig del 68, a la invasió de Praga per tropes soviètiques, al mur de Berlín, i a tot lloc on els artistes volien dir alguna cosa.

Els grafiters han estat perseguits i difamats, encara que últimament els millors museus exposen les seves obres amb regularitat.

Segurament heu passat un munt de vegades a prop d’aquestes obres d’art sense adonar-vos. Doncs bé, Barcelona és una de les ciutats amb els millors grafitis. I com a prova un botó.

Aquí hi teniu, un meravellós tauró, fet amb bitllets de 100 euros, al barri del Carmel, fet per l’artista italià Blau.


O l’impressionant mural al carrer Lepant, de l’artista francesa Miss Van:



I què em dieu de la façana del carrer Pere IV, on està l’edifici “La escocesa”, un centre d’art on treballen més de 21 artistes?



Ara bé, es pot utilitzar aquest art modern, i moltes vegades polític i reivindicatiu, a l’educació infantil?

La resposta és clara i hi tenim per demostrar-ho les propostes fetes per tres escoles d’educació infantil.

La primera proposta és la que fa l’escola pública d'infantil i primària Clara Campoamor de Huércal d'Almeria. A aquesta escola s’hi celebra la setmana de l'art cada any durant el segon trimestre, en la qual cada classe tria una temàtica i un personatge per estudiar tota la setmana i per fer una exposició final amb tota la comunitat educativa.
Fa tres anys les tutores dels infants de 4 anys van decidir portar-se als nens i nenes pels carrers amb la finalitat de buscar els grafitis que amagava la seva ciutat.
Aquesta proposta grafitera es va dividir en tres fases:
- A la primera fase, les mestres i els infants van fer feina d’investigació, buscant a les xarxes fotografies de grafitis, demanant informació a les famílies, veient vídeos a YouTube, i en definitiva es van familiaritzar amb aquest art urbà.
També, durant aquesta fase, els petits artistes buscaven informació sobre les signatures o tags, i acabaven estampant les seves signatures sobre una porta de vidre i sobre paper d’embalar.




- Una segona fase va consistir a buscar informació sobre els millors grafitis de tot el món. I les mestres acaben imprimint i plastificant els que més els van agradar als nens per estudiar-los detingudament.
- I a la fase final els nens van treballar les biografies de dues dones grafiteres: Alice Mizrachi i Maya Hayuk.
 I com a producte final d’aquesta proposta els infants van reproduir un dels murals de la famosa artista novaiorquesa Alice Mizrachi, “Hold on to Love Mural”, a la paret del pati de la seva classe.


Si voleu saber com va quedar la redecorada paret, podeu clicar a l’enllaç de sota.


Una segona proposta seria la de l’escola infantil de Mendillorri, a Pamplona, una escola per a nens i nenes de 0 a 3 anys, en la qual l’any passat van realitzar el “Projecte Grafiti”. Aprofitant que aquesta escola estava envoltada per murs de formigó descuidats, els infants i les seves famílies es van reunir un dissabte, i van acabar pintant les parets de la seva escola acompanyats de música, xistorres i xocolata. Aquest projecte social, cultural i estètic va fomentar al mateix temps la creativitat dels infants i la cura pels espais públics del seu barri.

Finalment, a Catalunya és destacable la proposta de l’escola pública l’Espigol a Juncosa, Lleida. A aquesta escola, hi existeix un projecte interdisciplinari, “Els Grafitis”. Dins d’aquest projecte, l’any passat van tenir la visita del famós artista lleidatà de grafitis, Krudel Lainez. En Krudel va respondre als nens preguntes de llengua catalana, i també els va explicar un munt de curiositats sobre aquest art urbà, i com es va acabar convertint en el seu estil de vida. Per finalitzar, els va fer una petita demostració pràctica sobre com fer un grafiti sobre una cartolina, i els nens van acabar pintant aquest grafiti amb colors a classe d’educació plàstica. 
Aquest va ser el resultat:





Els següents enllaços mostren més detalladament les propostes d’aquestes escoles, així com l'obra de l’artista Alice Mizrachi:







Cristina Martínez Romero









No hay comentarios:

Publicar un comentario