Alumnos de Educación Visual i Plástica

lunes, 29 de mayo de 2017

LA MÀGIA DELS COLORS

Arts & English: the magic of colours

Aquesta entrada al bloc és per explicar l’activitat que vaig portar a terme amb nens i nenes de P-5 a la meva feina. Aquesta activitat va ser duta a terme en anglès, ja que jo sóc professora d’anglès. Per tant, és una activitat multidisciplinari que té com a principal objectiu el desenvolupament creatiu dels infants a través de les arts plàstiques, però també amb la connexió amb les seves emocions i amb l’anglès com a llengua de comunicació a l’aula.

Aquesta activitat es va dividir en tres sessions:
Sessió 1: Fem nous colores
Sessió 2: Creem colores
Sessió 3: Sentim els colores.

Les sessions són progressives i estan pensades així per anar de conceptes més fàcils d’exemplificar i de comprendre a l’experimentació personal i la creació de colors com a forma d’expressió.

Sessió 1: Making new colours

Objectiu: descobrir les possibilitats del colors.

·  Ritual d’inici: “Hello song” i How are you today? (ens preguntem com ens sentim avui). També vam explicar que faríem pintura i, per tant, calia posar-se bates.
·  Desenvolupament: vam començar la sessió preguntant quins colors té l'arc de Sant Marti. Posteriorment, vaig projectar diferents imatges d’arcs de Sant Marti per comprovar les respostes.  A les imatges hi havia diferències de tonalitats i de combinació de colors que van enriquir les nostres prediccions.
o   Després vaig explicar que faríem un arc de St. Marti però que teníem un problema: que només teníem tres colors (els primaris -blau, groc i vermell).  Aleshores, vaig preguntar quins colors faltarien per fer els nostres arcs i vaig escoltar les seves respostes.
o   Vaig mostrar als nens com es poden fer d'altres colors barrejant els primaris (blau + groc=verd)/(vermell+ groc=taronja)/(vermell+ blau=lila).
o   Després ho van fer ells i cadascú va fer el seu arc com ha volgut.   
·  Ritual de sortida: van mostrar totes les creacions dels companys i vam preguntar si els havia agradat l’activitat.





Sessió 2: Creating colours  

Objectiu: descobrir les tonalitats del colors  

·  Ritual d’inici: “Hello song” i How are you today? (ens preguntem com ens sentim avui). També vam explicar que faríem pintura i, per tant, calia posar-se bates.
·  Desenvolupament: Primer van recordar la sessió 1 i com barrejant diferents colors vam poder aconseguir-ne més.  
o   Després vaig mostrar-los la màgia que té el color blanc, ja que ens pot ajudar a fer moltes tonalitats de verds o de grocs o podem barrejar fins a tres colors, o quatre, (blau+ groc+ + vermell + blanc) i aconseguir moltes tonalitats i molts colors.  
o   A continuació, vaig presentar el material: les tres pintures dels colors primaris en gots, més gots i paper de plata per fer les barreges i culleres per agafar els colors. A continuació, vaig deixar als nens experimentar. Els vaig donar fulls en blanc i els vaig deixar fer. Moltes vegades, em van demanar la meva ajuda preguntant-me com es feia un color o si els podia ajudar a posar pintura blanca.
·  Ritual de sortida: vam fer una rotllana i preguntar si els havia agradat l’activitat.





Sessió : Feeling the colours

Objectiu: fer servir els colors per expressar-se emocionalment.

·  Ritual d’inici: “Hello song” i How are you today? (ens preguntem com ens sentim avui). També vam explicar que faríem pintura i, per tant, calia posar-se bates.
·  Desenvolupament: van començar recordant la sessió 2 i mirant els fulls plens de diferents colors.  
o   A continuació, vaig introduir la sessió recordant el que havien dit abans al ritual ‘inici de com se sentien aquell dia. Els vaig dir que moltes cançons a vegades ens fan sentir-nos de determinada manera i que amb els colors passa el mateix.
Vaig posar un exemple amb una cançó coneguda.
o   Després, els vaig posar una cançó desconeguda i els vaig deixar escoltar-la i ballar-la. Després d’una estona els vaig preguntar com els havia fet sentir aquella cançó i vaig escoltar les seves respostes.
o   Després, els vaig preguntar que quin color creien que els podia ajudar a dibuixar aquella emoció. Aleshores els vaig dir que havien de crear un color que pensessin que representava aquella emoció que van sentir.
o   Els vaig deixar crear el seu color i després vam fer el mateix amb dues cançons més.
o   Les cançons que els vaig posar eren: una molt alegre (Don’t stop me now -Queen), una molt trista (You and whose army? -Radiohead) i una que feia una mica de por (Fright night – Scary sounds & Music). Encara així, els nens a vegades deien que la cançó trista els feia sentir tranquils i contents i en cap moment els vaig corregir. Cadascú sent el que sent i jo no sóc ningú per dir-los el contrari.
·  Ritual de sortida: vam fer una rotllana i comentar els diferents colors que hi havien sortit i el que cadascú havia sentit.





Comentaris finals

Primerament, m’agradaria comentar que els nens i nenes van gaudir molt de l’activitat.  S’ho van passar molt bé pintant i fent les barreges de colors. Al final de la sessió 2, ja eren uns experts fent barreges: Deien coses com “ si barreges tots els colors i poses només una mica de blanc et surt marró”. I molts comentaris d’aquests tipus. Alguns nens i nenes, fins i tot, deien els colors que portava la seva barreja en anglès.

La sessió 3 també els va agradar molt ja que podien ballar i pintar i fer servir tot el seu cos i expressar-se emocionalment.


Els nens i nenes van aprendre molt quant als colors i les seves possibilitats i van poder experimentar i descobrir noves formes de crear tonalitats i barreges cromàtiques. Van poder tocar i fer servir les seves mans per fer les seves creacions i fer servir la seva creativitat per deixar anar la seva imaginació. 

Com a mestra, va ser una gran satisfacció fer aquesta activitat, ja que mirar la interacció dels nens i nenes i adrmirar la seva curiositat natural de creació, va ser molt i molt gratificant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario