La
classe del dia 23 de Febrer del 2016 va estar dedicada a Bruno Munari. Vàrem
tenir la gran oportunitat de parlar sobre l´autor italià i conèixer alguns dels seus llibres
(on el joc sempre té un paper protagonista).
Bruno Munari (24 d'octubre de 1907 - 30 de setembre de 1998) va
ser un artista i dissenyador italià, que va contribuir en molts fonaments de
les arts visuals (pintura, escultura, cinema), les arts no visuals (literatura,
poesia i didàctica, amb la investigació del joc del subjecte, la infància i la
creativitat) i del disseny industrial i gràfic. Va ser un artista polifacètic
que va fer incursions, amb èxit, en diferents àrees del coneixement, des del
disseny industrial, arquitectònic fins a l´editorial
amb el disseny de llibres. Munari va insistir en el fet que el disseny havia de ser bonic, funcional i accesible. Una de les seves aportacions fonamentals està en el
llibre "Da cosa nasce cosa - Laterza (1981)", traduït al castellà per
"¿Cómo nacen los objetos? - GG Diseño", on ens planteja una
metodologia per al disseny, per a qualsevol tipus de disseny. Els passos de la
seva metodologia semblen vigents més de dues dècades després de ser escrits. Els
passos que proposa són:
1. Problema.
2. Definició del problema.
3. Elements del problema.
4. Recopilació de dades.
5. Anàlisi de dades.
6. Creativitat.
7. Materials i tecnologia.
8. Experimentació.
9. Models.
10. Verificació.
11. Dibuixos constructius.
12. Solució visual.
El dia 23 de Febrer vàrem tenir l´oportunitat de conèixer el “Llibre il·legible” de Munari (un llibre que no basa la seva lectura en el text sinó en la percepció i l´exploració de la proposta) i vàrem poder crear el nostre propi “llibre il·legible” amb papers de diferents colors. Aquesta activitat podria realitzar-se també amb infants de P5, per exemple.
El dia 23 de Febrer vàrem tenir l´oportunitat de conèixer el “Llibre il·legible” de Munari (un llibre que no basa la seva lectura en el text sinó en la percepció i l´exploració de la proposta) i vàrem poder crear el nostre propi “llibre il·legible” amb papers de diferents colors. Aquesta activitat podria realitzar-se també amb infants de P5, per exemple.
Proposant als infants la seva participació en activitats d´aquest tipus estem fomentant entre els mateixos la capacitat d´imaginació i, alhora, estimulem la seva
creativitat. Els infants podrien realitzar els seus propis llibres amb papers
de diferents tipus, colors, formes, retallats, foradats, amb fils que els
travessen, que creen formes, etc. Aquesta activitat no pretèn donar models,
sinó imputs que siguin motivadors. Es tracta d´una proposta oberta
que respecta la individualitat de l´infant i potencïa la seva creativitat.
A classe també vàrem comentar
i visualitzar plegats el següent enllaç sobre una exposició dedicada a
Munari que en aquell moment s´estava produint a Itàlia:
Altres enllaços d´interès:
. Els llibres de Bruno
Munari per Corraini Edizioni, la seva editorial de referència:
. Arte y escuela: Libro
ilegible. Bruno Munari:
JORDI ALGUACIL MILÀ
DIDÀCTICA DE L´EDUCACIÓ VISUAL I
PLÀSTICA
No hay comentarios:
Publicar un comentario