Alumnos de Educación Visual i Plástica

sábado, 29 de abril de 2017

ESPAI DE MIL COLORS

El passat 25 de d'abril, vam realitzar una simulació del que seria un espai d'aprenentatge. 

Un ambient d'aprenentatge consisteix en organitzar els alumnes, materials i espais de manera diferent, tot per propiciar i construir un lloc on l'aprenentatge que sorgeixi sigui espontani. Així doncs, el nen és el protagonista i constructor del seu propi aprenentatge i el paper del mestre passa a ser diferent, es basa fonamentalment en organitzar i afavorir aquest aprenentatge. Aquesta metodologia pretén que els alumnes participin d’una manera més activa, lliure, constructiva i creativa del seu aprenentatge escolar i de creixement com a persona.

En aquest enllaç, es pot veure exemples de les possibilitats que ofereix el treball per espais d'aprenentatge. Es tracta de l'escola Virolet de Sabadell i la seva organització dels espais. 

L'espai d'aprenentatge que vàrem realitzar estava orientat a treballar continguts visuals i plàstics. L'espai de MIL COLORS.
Aquest espai té diferents racons, relacionades amb diferents tècniques:

  • Collage (retallar amb tisores de diferents talls, enganxar papers, etc)
  • Pintar amb diferents materials (materials casolans, esponges, roll-on, esprais, taps de suro, etc), en un mural conjunt.
  • Modelatge amb fang.
  • Playmais.
  • Pintar amb cavallets de pintor.
A l'aula l'espai pot quedar organitzat de la següent manera:

Però el que fa funcional un espai d'aprenentatge és l'organització dels moments, del ritual. Cosidero que hi ha una sèrie de moments i actituds molt importants i que sempre s'han de respectar i realitzar:

  1. Ritual d'entrada: es dona la benvinguda als alumnes, s'explica les tècniques i es prepara el material davant d'ells.
  2. Ritual d'experimentació: Els nens es reparteixen pels 5 racons de l'espai. Poden anar voltant per on ells creguin convenient, barrejar diferents tècniques, etc. El mestre no ha de tallar el seu procés de creació, és a dir, si l'alumne vol fer una figura de fang i completar la seva obra fent un collage al voltant d'aquesta figura, ho ha de poder fer.
  3. Ritual de recollida: Els alumnes han de prendre consciència del tracte correcte al material i de l'espai. Han d'ajudar a recollir i netejar tot el material.
  4. Ritual  de conversa i tancament: Es miren les creacions que han fet els alumnes. Més que valorar el resultat, el mestre ha de procurar que l'alumne expliqui amb les seves paraules, com ha realitzat aquella obra i quines tècniques ha fet servir. El reforç positiu ha d'anar centrat en la valoració del procés i no del resultat final.

    Els companys de l'assignatura de didàctica de l'educació visual i plàstica, vàrem poder veure i tocar els materials que veuen i toquen els alumnes. Així, ens vàrem poder fer una idea de com treballar, quines opcions dona i com es poden arribar a sentir els alumnes que fan l'espai de mil colors.
    El resultat en imatges, és el següent:




















ELOI PERICH UBACH












No hay comentarios:

Publicar un comentario