Alumnos de Educación Visual i Plástica

viernes, 21 de abril de 2017

L'escala cromàtica

En aquesta sessió vam començar amb una part teòrica en la qual es va parlar una mica del color, quins són els colors primaris, els secundaris, com es formen, etc. Tot seguit va aparèixer l'escala cromàtica, a partir de la qual es pot veure amb més claredat les diferents tonalitats i variacions que hi ha entre els tres colors primaris i la barreja d'aquests.

A continuació, la primera activitat del dia va ser crear la nostra escala cromàtica. En un primer moment semblava una tasca senzilla i ràpida de fer, però no va ser així. Aconseguir trobar les diferents tonalitats, barrejant més o menys els diferents colors, calculant la quantitat, etc. no era una feina gens fàcil.


Finalment, aquests són alguns dels resultats que vam poder aconseguir fer. Tot i aconseguir crear l'escala cromàtica, la Roberta ens va marcar alguns punts on podríem haver variat més el color, vam poder comprovar que no era fàcil aconseguir el color desitjat, ja que amb una lleugera variació en la quantitat del color que afegies el color podia canviar completament. 

Aquesta és una activitat molt útil pels infants, ja que els ensenyes de manera pràctica i visual d'on surten els colors. Segurament s'haurien de fer adaptacions, per exemple utilitzar un paper d'embalar més gran per poder fer les creacions i no ser tan estricte demanant una escala cromàtica, sinó deixant als mateixos alumnes que experimentin per trobar els diferents colors i tonalitats, partint sempre dels primaris.

Per altra banda, en acabar aquesta activitat, es va proposar fer una altra molt interessant. Consistia a agafar un àlbum il·lustrat i intentar crear en un full els colors que hi sortien, relacionant la grandària de la figura que creem amb la quantitat d'aquell color que hi ha. 



Amb aquesta activitat vam haver de pensar molt quines combinacions havíem de fer per aconseguir els colors desitjats, ja que l'objectiu era que fossin el més semblant possible als dels àlbums.







Després d'una estona fent barreges i provant diferents combinacions vam aconseguir crear els diferents conjunts de colors referents als àlbums que havíem portat.



Considero que aquesta activitat adaptada (utilitzar per exemple àlbums il·lustrats amb una gamma cromàtica no massa ampla ni difícil de crear) també pot ser molt útil pels infants, ja que si s'hauran d'esforçar i buscar estratègies per aconseguir arribar a uns colors en concret.



La sessió constava d'una activitat més que consistia a intentar esbrinar quins conjunts de colors equivalien a cada àlbum, però no va donar temps de realitzar-la aquell dia.

Per treballar aspectes del color hi ha moltes opcions i activitats. Per exemple, una opció podria ser partir d'algun conte i utilitzar-lo com a fil conductor. Hi ha una col·lecció en concret d'un elefant que es diu Elmer que ens pot ser útil, ja que aquest elefant té la particularitat de ser de molts colors. Són uns contes que agraden molt als infants i poden ser un bon recurs base per treballar el color. A continuació deixo un enllaç de youtube amb diversos contes del Elmer:


Per altra banda, a internet tenim diversos recursos a la xarxa clic.xtec per treballar el color. Tot i no ser activitats plàstiques ens podrien ser útils per iniciar als infants en el món del color o per ajudar a aclarir alguns conceptes. A continuació deixo alguns enllaços a activitats jclic sobre el color:





David García Noria





No hay comentarios:

Publicar un comentario