Alumnos de Educación Visual i Plástica

jueves, 2 de junio de 2016

La Educación Prohibida

Al llarg de l’assignatura hem après moltes i diverses tècniques plàstiques aplicables a les aules d’educació infantil. Tots aquests aprenentatges ens preparen per ser capaços de preparar una classe i poder treballar l’art amb els infants tenint en compte els seus interessos, però què passa amb els interessos del professorat? Al llarg del curs, hem tingut accés a documentals i vídeos que, sota el meu punt de vista, ens feien aportaven una nova visió del mestre i l’educació en general que ens feia reflexionar sobre com volíem que fos la nostra pràctica docent. És el cas del documental: La eduación prohibida.


La pel·lícula comença mostrant com dos estudiants de secundària han presentat un projecte donant la seva opinió de manera crítica envers l’escola i el sistema d’ensenyament, concloent dient que l’educació està prohibida. Els mestres que llegeixen aquest projecte es queden sorpresos i diuen que l’escrit és una falta de respecte i que no es pot tolerar, per als estudiants els sembla que aquesta resposta coacciona els seus drets d’expressió i que és d’aquesta manera com es mata l’interès per l’educació.  Al llarg dels minuts de vídeo, van fent diverses aportacions mestres i docents donant el seu punt de vista sobre l’escola i el sistema educatiu en general i tots arriben a la mateixa conclusió: s’ha de produir un canvi.

Com bé es va exposant al llarg del visionat, l’educació necessita un canvi per tal d’adaptar-se al nou model de societat que es va creant sinó l’educació sempre es quedarà enrere i, per conseqüent, les seves pràctiques. A les escoles els preocupa més que els seus alumnes aprenguin tots els coneixements i continguts possibles de la manera més ràpida sense centrar-se en res més. On queden les emocions, l’exploració de l’entorn, l’experimentació? No hi ha frase que pugui acompanyar millor aquesta reflexió que la d’Albert Einstein: L’únic que interfereix en el meu aprenentatge és l’educació

Cada vegada més, s’està promovent un tipus d’escola diferent basada en una metodologia educativa lliure centrada en els interessos dels infants. El que aquestes noves escoles ofereixen és la llibertat d’elecció dels coneixements que volen aprendre en aquell moment, deixant que sigui l’alumne mateix qui controla el seu procés d’aprenentatge en tot moment i és ell qui decideix i gestiona el seu temps. Tanmateix, el professorat també aporta una nova visió educativa amb les seves intervencions educatives. 

M’agraden aquest tipus d’activitats perquè trenquen una mica amb la rutina en la que estem acostumats a la carrera, és cert que el que ens interessa és saber què i com ensenyar als infants però per fer bé la nostra feina considero clau poder fer una autoreflexió i tenir clar el nostre enfocament educatiu i conèixer la realitat en la que es troba l’educació i l’escola actualment. 
La educació prohibida és una mostra que els joves actuals no estan conformes amb l’educació que reben i demanen més, doncs oferim-los més. Han de rebre una educació adequada als temps que vivim i que prepari per viure en el món i no només per desenvolupar una feina professional.  Hem d’exigir més participació ciutadana i menys pressió per part dels centres que bloquegen el desenvolupament integral de l’educació que s’ha de rebre.


En aquest enllaç podeu trobar el documental complert: https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc




Maria Aràjol


...

No hay comentarios:

Publicar un comentario