Al llarg de l’assignatura hem
après moltes i diverses tècniques plàstiques aplicables a les aules d’educació
infantil. Tots aquests aprenentatges ens preparen per ser capaços de preparar
una classe i poder treballar l’art amb els infants tenint en compte els seus
interessos, però què passa amb els interessos del professorat? Al llarg del
curs, hem tingut accés a documentals i vídeos que, sota el meu punt de vista,
ens feien aportaven una nova visió del mestre i l’educació en general que ens
feia reflexionar sobre com volíem que fos la nostra pràctica docent. És el cas
del documental: La eduación prohibida.
La pel·lícula comença mostrant
com dos estudiants de secundària han presentat un projecte donant la seva
opinió de manera crítica envers l’escola i el sistema d’ensenyament, concloent
dient que l’educació està prohibida. Els mestres que llegeixen aquest projecte
es queden sorpresos i diuen que l’escrit és una falta de respecte i que no es
pot tolerar, per als estudiants els sembla que aquesta resposta coacciona els
seus drets d’expressió i que és d’aquesta manera com es mata l’interès per
l’educació. Al llarg dels minuts de
vídeo, van fent diverses aportacions mestres i docents donant el seu punt de
vista sobre l’escola i el sistema educatiu en general i tots arriben a la
mateixa conclusió: s’ha de produir un canvi.
Com bé es va exposant al llarg
del visionat, l’educació necessita un canvi per tal d’adaptar-se al nou model
de societat que es va creant sinó l’educació sempre es quedarà enrere i, per conseqüent,
les seves pràctiques. A les escoles els preocupa més que els seus alumnes
aprenguin tots els coneixements i continguts possibles de la manera més ràpida sense centrar-se en res més. On queden les emocions, l’exploració de
l’entorn, l’experimentació? No hi ha frase que pugui acompanyar millor aquesta
reflexió que la d’Albert Einstein: L’únic que interfereix en el meu
aprenentatge és l’educació.
Cada vegada més, s’està promovent
un tipus d’escola diferent basada en una metodologia educativa lliure centrada
en els interessos dels infants. El que aquestes noves escoles ofereixen és la
llibertat d’elecció dels coneixements que volen aprendre en aquell moment,
deixant que sigui l’alumne mateix qui controla el seu procés d’aprenentatge en
tot moment i és ell qui decideix i gestiona el seu temps. Tanmateix, el professorat també aporta una nova visió educativa amb les seves intervencions educatives.
M’agraden aquest tipus d’activitats
perquè trenquen una mica amb la rutina en la que estem acostumats a la carrera,
és cert que el que ens interessa és saber què i com ensenyar als infants però
per fer bé la nostra feina considero clau poder fer una autoreflexió i tenir
clar el nostre enfocament educatiu i conèixer la realitat en la que es troba l’educació
i l’escola actualment.
La educació prohibida és una mostra que els joves
actuals no estan conformes amb l’educació que reben i demanen més, doncs
oferim-los més. Han de rebre una educació adequada als temps que vivim i que
prepari per viure en el món i no només per desenvolupar una feina
professional. Hem d’exigir més
participació ciutadana i menys pressió per part dels centres que bloquegen el
desenvolupament integral de l’educació que s’ha de rebre.
En aquest enllaç podeu trobar el documental complert: https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc
Maria Aràjol
...


No hay comentarios:
Publicar un comentario